Friday 20 January 2012

Proton Exora Prime & Bold Serta Enjin CFE Turbo

Sememangnya ramai pemilik kereta Proton Exora sekarang ini mula menggigit jari dengan model baru Proton Exora Prime dan Bold yang bakal dikeluarkan tidak lama sahaja lagi.
Bukan sahaja diberikan nafas baru, malah, penambahan aksesori luaran yang tampak lebih garang dan juga lebih moden diperkenalkan.Malah, kemasan dalaman juga dibuat dengan lebih baik dengan penambahan kemasan kayu pada dan juga ruangan skrin sesentuh di “dashboard”.


Namun kemasan kayu dan skrin sesentuh ini hanya ada pada varian Proton Exora yang paling tinggi iaitu Exora Prime.Ianya khusus untuk pembeli yang mahu nilai-nilai estetika dan imej yang lebih eksekutif. Namun kelebihan yang paling utama adalah kepada enjin untuk model baru Proton Exora ini.


Enjin yang diberi nama Charge Fuel Efficiency (CFE) Turbo ini akan membuatkan bakal pemilik Exora Bold dan Prime selepas ini tersenyum sambil memandu ke Genting dengan membawa muatan penuh 7 orang dan barang-barang lain. Enjin dengan kuasa kuda sebanyak 138 HP dan kuasa torque sebanyak 205Nm, sudah cukup untuk mengatasi masalah kekurangan kuasa pada RPM rendah bagi pemilik Proton Exora sebelum ini.
 


Penambahan kuasa torque sebanyak 55Nm kepada 205Nm dari sebelumnya iaitu 150Nm, merupakan feature” point dan usaha daripada pihak Proton untuk mengatasi masalah pemilik Proton Exora, disamping memberikan lebih kuasa kepada kenderaan yang berstatus “kenderaan keluarga” ini.
Kami berpendapat usaha Proton dalam membangunkan enjin CFE ini merupakan usaha yang bagus. Kita semua maklum, enjin Campro sebelum ini memang kurang berkuasa pada RPM rendah, dan ini sedikit sebanyak mengurangkan keseronokan memandu sekiranya membawa muatan yang besar.
Penambahan Cam-Profile Switching(CPS) juga tidak banyak membantu.Namun, dengan penambahan “soft-turbo” seperti CFE ini, enjin Campro selepas ini bakal mempunyai varian enjin yang lebih berkuasa.Apa pendapat anda mengenai Proton Exora Prime dan Enjin CFE Turbo ini?



3 comments:

  1. harga 69K bg standard bold, cukup berbaloi, w/pun spek dikurangkan sprti sport rim

    ReplyDelete
  2. aku beli cfe bold stndrd tapi puas hati hanya 69k

    ReplyDelete
  3. slam bosku pertanya dan minta kesahian mengenai jumper kreta exzora bole ke tdak kpada yg mahir dan alami.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...